Catch Bella on ntv7

Jawablah!: Ditukar, bukan diberhentikan
Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my
2011/01/05

DAPHNE Iking dan anaknya Isobel.
DAPHNE Iking dan anaknya Isobel.
Daphne diberi tugas baru kendali Bella

31 Disember 2010 menjadi tarikh akhir pengacara dan pelakon, Daphne Iking menjadi perantara program bual bicara, The Breakfast Show yang bersiaran di ntv7.
Walaupun pengunduran Daphne daripada program itu disebabkan dia ingin menumpukan perhatian terhadap tugasan barunya untuk sebuah program bual bicara lain, namun juga mengatakan dia sebenarnya disingkirkan disebabkan masalah peribadi yang dihadapinya ketika ini.
Dengan kes yang masih dibicarakan di mahkamah ditambah pelbagai cerita kurang enak sepanjang perbicaraan berlangsung menyebabkan pemenang Pelakon Harapan Wanita sewaktu Festival Filem Malaysia ke-23 lalu ini diberhentikan dari mengacarakan program itu.

Apakah benar cerita itu? Atau ia kisah dongeng yang disebarkan oleh pihak yang tidak senang dengan kejayaannya?

Ketika diajukan pertanyaan ini, Daphne menyedari perkara itu menjadi bualan ramai. Tidak mahu berteka-teki, ibu kepada seorang cahaya mata perempuan ini menjelaskan pengundurannya dari The Breakfast Show kerana dia diberikan tanggungjawab baru oleh ntv7 iaitu mengendalikan program bual bicara khusus untuk wanita berjudul Bella.

Hip: Sejauh mana kebenarannya yang mengatakan Daphne disingkirkan dari program The Breakfast Show, kononnya disebabkan peribadi yang dihadapi ketika ini?
Daphne:
Memang saya tahu ramai yang beranggapan sebegitu apabila mendapat tahu yang tidak lagi mengacarakan program The Breakfast Show. Memang benar saya tidak lagi mengacarakan program itu tetapi ia bukan kerana disingkirkan. Sebaliknya ditawarkan mengacarakan program baru yang juga disiarkan di ntv7 bertajuk Bella. Program bercorak bual bicara dan kewanitaan ini menggandingkan saya dengan tiga pengacara lain iaitu Elaine Daly, Deborah Henry dan Shasha. Sebelum ini, sewaktu isu saya disingkirkan heboh diperkatakan, saya tidak berani berkata apa-apa atau membuat sebarang penjelasan kerana belum menerima sebarang kontrak yang menjanjikan saya antara bakal pengacara yang terbabit dalam program ini walaupun perkara membabitkan promosi awal program ini sudah pun saya penuhi. Selepas menandatangani kontrak dan program sulungnya sudah disiarkan hari ini, barulah berani memaklumkan bahawa saya kini menjawat tugas baru iaitu mengacarakan program Bella.

Hip: Apakah Daphne suka dengan tugasan baru ini?

Daphne:
Saya memang suka dengan tugasan ini kerana bukan saja menjadi pengacara tetapi juga terbabit untuk kerja-kerja di belakang tabir seperti membuat penyelidikan, temubual dan menulis skrip. Saya juga turung padang mencari bahan. Disebabkan saya memulakan kerjaya sebagai wartawan penyiaran, jadi minat itu memang sudah ada. Sebelum ini, hanya beraksi di depan kamera, jadi keadaannya sudah tertentu berbeza. Tak dinafikan rindu juga dengan rutin kerja lama seperti kena bangun awal dan pergi ke studio. Apapun, rasa seronok dengan kerja ini kerana ia memberi pengalaman baru. Jangan lupa saksikan saya esok (Khamis), jam 11.30 pagi. Program ini bersiaran dari Isnin hingga Jumaat. Manakala Ahad disiarkan jam 1.30 petang. Konsep Bella lebih hampir sama dengan program wanita lain kerana ia lebih membicarakan isu yang ada kaitan dengan wanita.

Hip: Setakat ini adakah masalah peribadi memberi tempias kepada kerjaya seni Daphne?

Daphne:
Disebabkan kes ini masih dibicarakan di mahkamah dan mendapat liputan meluas, saya tahu sedikit sebanyak ia memberi kesan terhadap kerjaya saya. Tapi saya amat bersyukur kerana keluarga, rakan-rakan dan peminat sentiasa berada di belakang saya. Mereka banyak menyokong dan ini dapat dilihat menerusi apa yang mereka nyatakan di laman sosial saya seperti Facebook dan Twitter. Mereka tidak pernah menambah tekanan. Walaupun ada yang tidak puas hati dan menghentam saya, ibu bapa saya hanya meminta supaya tidak melayan cakap-cakap belakang. Mereka hanya mahu saya tumpukan perhatian kepada kerjaya dan juga anak saya Isobel. Saya sendiri tak kisah asalkan perkara itu tidak membabitkan anak saya, itu sudah memadai.

Hip: Adakah sukar untuk daphne menjalani hidup sebagai seorang janda. Dengan status sebagai selebriti, apakah ada lelaki yang cuba menagih cinta dari Daphne?

Daphne:
Setakat ini saya bahagia dengan apa yang saya lalui dan biar sesukar manapun, demi anak saya saya tetap tempuh walaupun banyak halangan menanti depan mata. Soal menjadi perhatian lelaki, terus terang memang tidak suka membicarakan hal peribadi saya untuk menjadi tatapan khalayak. Cukuplah dengan apa yang berlaku sebelum ini. Apa yang boleh dikongsi adalah, saya memang sedang berkawan rapat dengan seseorang dan saya amat bahagia dengannya. Apa yang penting, dia bukanlah suami sesiapa.

Hip: Sejak memenangi Pelakon Harapan Wanita sewaktu FFM ke-23 tempoh hari, apakah ada tawaran lain yang diterima?

Daphne:
Memang ada tawaran yang diterima tetapi demi kerana Bella, saya terpaksa menolak tawaran itu. Bukannya kerana berlagak atau terlalu memilih watak tetapi memang tidak mahu menerima banyak tawaran dalam satu-satu masa.
Berlakon bukanlah perkara mudah. Ia membabitkan emosi. Kalau sudah penat, bagaimana kita mampu memberi lakonan dan emosi yang dikehendaki. Kebetulan sewaktu berlakon filem Belukar dan My Spy, saya tidak terbabit dalam projek lain. Jadi saya dapat memberi tumpuan yang sewajarnya. Lagipun, anak saya semakin membesar dan saya harus memberi tumpuan yang lebih padanya.

Yakin dengan pengalamannya

PENERBIT Kanan program The Breakfast Show dan Bella, Intan Noorbaizura Aliuddin berkata, dengan kemampuan dan pengalaman yang dimilikinya, ntv7 yakin Daphne mampu menjalankan tanggungjawab baru yang diberikannya dengan baik.

“Tidak sama sekali dsingkirkan. Daphne dipilih untuk mengacarakan program baru iaitu Bella dan disebabkan itulah tugasnya sebagai pengacara The Breakfast Show ditamatkan.

“Ia memang tidak ada kena mengena dengan soal disiplin ataupun masalah peribadi kerana kami membuat keputusan itu dua bulan lalu dan waktu itu kesnya masih belum dibicarakan. Daphne dipilih kerana kami yakin dia mampu mengendalikan program itu dengan baik berdasarkan pengalaman dan kesungguhannya,” katanya.

Menurut Intan lagi, sebagai program berkonsepkan kewanitaan, adalah penting pengacara itu sendiri turun padang dan membuat laporan terperinci mengenai sesuatu isu yang hendak dibincangkan.

“Sebagai contoh, ketika membuat laporan isu pemandu wanita, Daphne melakonkan sendiri beberapa babak semata-mata untuk mengetahui apakah punca pemandu wanita sering didakwa sebagai pemandu yang cuai dan sering menimbulkan masalah di jalan raya.

“Dan saya rasa Daphne berjaya melakukan tugasan itu dengan baik sekali,” katanya.

Comments